Wednesday, November 24, 2010

[P.I.C 2010 Awesome!!]

Perhentian Island Challenge on 15 - 17 October 2010

Seronok > Geram > Dehydrated > Super Duper Awesome!!

ARCIIUM Kuantan with Bro. Asri (advisor)
^^,

Million thanks to my bestie, 
Aliaa, Dhiya, Akim, Jiha, Amalina n Bazli 
sebab support aku g PIC ni..

Mula2 aku mcm tade perasaan je daftar sebab Aliaa kata, 
" best gle Dill. Jom ah". 
Siap dia da register kan tuk aku ag..
punya gigih siap mintak details aku thru text message. 
Cuak dow aku..
tahun ni ag tough. 
Kalo taun lepas route 6km je, taun ni 8km seh..



hmmmmm...

Pastu kena byr awal tuk dapatkan early bird punye price..
hmmm..kurg aa RM50 dari yuran sbenar.

pastu bila date dah dekat, berbelah bagi plak..huuu~~
sebab masa tu la nak kena hantar eap, n mcm2 ag bebanan study..
So, budak2 3rd year yg pegi semua berhempas pulas siapkan jugak sebelum pg PIC nih. 
EAP term paper aku siap print pada pukul 3 pagi taw~~

15 October 2010
Kumpul dekat depan CF sister dijanjikan pada jam 630.
Aku punya semangat jam 0545 dah bgn dah. 
Kejut Jiha thru miscall. 
Pastu aku siap2 packing bag. 
Mandi, Siap2.
Then 0625 aku pg bilik Amalina.
Ya Allah, budak ni tdo lagi????
hahaha.
Aku psycho dia. 
Aku pakai bag siap2 pegi kejut dia..
Lintang pukang budak tu g mandi. 

Pada masa yg sama aku dgr org belari.
Gerak hati aku,
" sape pulak la yg berlari pagi2 ni..."
skali, 
"Dilllllllllllll........tggu aku!! aku baru bgn!! "
haha..aku gelak kecil. 
Aliaa rupanya.

Aku kemas2 bag kawan aku 2 org ni.
Sweet je aku rase. 
Macam mak org yg tlg kemas bag anak2nye. huuu~~
Pastu turun la kami utk berkumpul di CF sister tu.
Masa tu lebih kurang jam 0705.
Pastu xigt pukul berapa, aku dan penumpang van yg lain gerak la menuju ke Besut.
Penumpang dlm van kata, van tu meluncur laju, tp hakikatnya, Bazli yg drive follow kat blakang kata slow..

Target kena smpai besut ialah pukul 1200.
Geng2 kereta smpai Besut before dat, tapi, van sampai Besut lebih kurang pukul 1215.
Aliaa kata lambat 15min sebab aku mintak pacik van benti dekat petrol pump tuk tunaikan hajat. 
Siot je Aliaa.
 haha

orang kata muka kami hampir sama. kenalkan, ini adik kembar, Elin!

Makan2..Mak Mieyra buat nasi goreng..thanks macik! 
Register.
 hati berdebar2. 
Betul ke aku masuk race ni? 
Walopun la niat aku pg utk merasai pengalaman g PIC je. 
Aku tanak lari.

 Then 1400, naik boat dr Jetty Besut ke Pulau Perhentian Besar.




Best glerrrr naik boat.. 
henjut2 mcm naek kuda pun ade! hehe
Journey on the boat adela dlm 45 mins kot.

Tgh syok menikmati keindahan alam, tbe2 dpt message. 
Pasal assignment Immunology. 
Aliaa, Dhiya, Jiha, Amalina n aku semua down..--!
Tp kitowg neutralkan balik, xpe. hantar lambat ag.. 
balik nnt boleh buat..yeay! ^^,


Setibanya di Pulau Perhentian Besar, register ag. kalini utk pembahagian khemah plak.
Aku memilih Aliaa n Amalina utk menjadi tentmate aku. =)

Aktiviti pada petang itu adalah bebas!
Jadi aku, Aliaa, n Amalina mengambil kesempatan bersiar2 di pesisir pantai.
View kat sana, 
MasyaAllah~ 
Subhanallah~



Jam 1700 kitowg berkesempatan utk mandi manda di pantai tu. Ade yg sempat main2 gamat, tgk choral, n tak kurang juga yg buat sesi photoshoot senyap2..haha

cikDhiya tgh melayan perasaan..

One of my faveret pic!

Malam plak ade briefing, tp ktowg xpg dengar pun. Sebab xclear sgt. Tapi xpe, ktowg leh tanya volunteer,  Amin (exARCIIUM kuantan kini Gombak), Salman n sorg ag tu..lupa nama dia.

Amin.

Kami dikejutkan dgn berita apabila organizer up kan route dr 8km jadi 13 km.
perghhhh gile dowww~
aku dah cuak dah! 
Leh habes ke aku nnt??

Lepas makan malam, kami duk lepak2..cerita mcm2.
ini adalah sesi beramah mesra. 
tradisi budak2 ARC bila pegi program..
Mcm2 dowg ni cerita..aku dgr je.
siap ade kategori plak..
contohnye, lawak, seram, n cte biasa2..
Cerita seram la paling panjang skali, Bro Asri pun layan je budak2 ni..haha


Jam 2300, semua decide nak berjalan2 di tepi pantai~
Kami dinasihatkan utk berjalan dlm kumpulan. 
yelah, tempat org kan. 
bahaya kalo jalan sorg2.

 Gambar ni before dowg lompat. tu cam cacat sket. haha

Ni aku maen slow shutter. cantek jugak an? =p

Jam 0000, semua pun da letih.
Masa utk tdo. haha.yg ni xleh blah. 
Nak decide nak tdo mana pun masalah jugak.
Last2 aku yg decide. 
aku kata jom tdo tepi pantai memandangkan tdo dlm khemah, oh tersangat la panas!
Ambik rubber mat, bentang.
Bukak sleeping bag, masuk.
settle..
zzzZZZzzz~~~

16 October 2010
Bangun pagi, siap2..
breakfast. Masa breakfast ni pun ade sesi beramah mesra. usik mengusik memang xdpt dielakkan.
lepas sorg2 kena usik. 
hahaha

Then, prepare diri utk race. 
pakai baju yg sesuai, pinkan nombor, simpan barang peribadi yg berharga.



Naik boat g Pulau Perhentian Kecil dimana disitulah race dijalankan.


Suke gamba ni..xtau nape..

Setibanya disana, whoaaaaaa.
siyes psycho gle tgk participant semua.
Ramai Chinese. Tapi siyesly, Chinese2 ni tersangat la friendly n warm hearted.

Race dikatakan mula pada jam 1000 bagi kategori elite manakala bagi kategori novice pula akan dilepaskan pada jam 1100.
hmmm...lepas perasmian, ade makan2. org kampung masak. 
aku tak berani nak makan mcm2. kang mcm2 hal lak perut aku..huu~~
Jiha plak pg cari livita~
tp xde, dia beli red bull.
aku minum sket~
hehehe 
=)
 Cuaca pada hari tu ouh tersangat la panas. 
terik okay!
Sementara nak start race, semua duk possing sana sini. 
aku snap je la..huu~~~



Jam 1100 mula la race. Semua budak2 yg semangat da kedepan. tinggal la aku, Aliaa, n Dhiya yg berjanji utk jalan bersamaku..huu~ 
terharu betul..--!
Kami dikhabarkan checkpoint pertama sgt jauh! 
kalo xsmpai dlm kul 1, mmg xleh habes aa race ni..
eihhh yeke?
hurmmmm...
sementara nak smpai c1 tu, bapak aaa..
route ni canak xde diskaun dow~~

pastu air ktowg di pow oleh geng2 elite.
semua mengadu dehyrated!
kami pun bang~~~
tibe2 Mukhlis (elite) datang dr belakang.
"dik, ade air tak? nak.."
ouhh semua pun terpegun jap.
"xde bang. air semua da kena pow dgn geng2 elite sebelum abg"
hahahaha..terpegun sebab dia handsome dowww~~
rase kesian gle ble dia merangkak naik batu sebab dehydrated gle da kot. utk makluman, elite punye route lagi gle. lari, berenang 2km, lari ag (13km)..ish3..

pastu lebih kurang kul 1 gak aa kitowg smpai c1.
"ade org ag tak kat blakang?"
"xde bang, kitowg last. n ktowg gak supplier air kat geng elite"
huhuhuh..
kat ctu xde air..gle la..
dehydrated kott..panas terikkk..
lepasc1 tu, route dia menurun..mmg kena jalan berhati2 aa..
kesian dya..pakai converse kot. mmg xcengkam. 
asek la nak tergolek je..
hehe

pastu mcm2 la route dia..
yg paling best is masa kitowg bertiga sesat!
masa tu trek dia cambest je..
suke2 jalan tbe2 aishhh..ni mcm rumah org je..
"ce ko g mintak org kat umah tu air sket..."
"ko g aa..untung2 dia buatkan air tembikai laici utk kita..."
hahahahhaha..memang lawak xigt. sebab mustahill!!!!
"wei, ni kedai makaan aaa..."
"ape ag, g beli air aa wey"
"rezqi ni, kalo  mati kita..dehydrated!"
Dhiya ditugaskan tuk beli air.
skali air laici kot dia beli! hahahaha
Nikmat dia xleh blah!!
cukupla utk membasahkan tekak.
alhamdulillah~~

cikDhiya tgh sengeh beli air..haha

 Air Laici yg disedut oleh 3 org gadis sunti yg extremely thirsty.

lawak gle muka Aliaa..hakhak

Sesat kot pastu. cari jalan pulang. mujur xjauh mana.
Ok route kalini agak senang, tp yaAllah..bingit telinga..
Mula2 Dhiya lead the way. tp..kejap2 menjerit...rupanya..kat ctu byk mengkarung..ala yg cam biawak tapi kecik sket..huhu..
Aliaa ag ar xleh. sebab dia fobia cicak dan keluarga,..haha
Jadi aku la duk depan. Yang aku peliknya, bila aku jalan depan. xde pulak la nk jerit2 ke apa.
sebab aku xtakut n aku carik kot mende tu..
tapi...tibe2..aku dgr dhiya menjerit sekuat hati!!
aku pun berpaling..apehal pulak bidak ni..
skali tgk Aliaa dah ketawa terbahak2.
"ade la ni", bisik hati kecilku.
bila dah dengar cite Aliaa, aku ketawa terbahak2 gak..
siyes dowww..xleh lupa..
smpai skg kalo igt boleh ketawa ag..ahahahahaha..
jalan2 aku penat..
duduk.
rest kat batang kayu..
bila da bersemangat, aku bangun.
GOGOGO!!!!
aku jerit..skali berdebukk!!
jatuh masa nak melangkah batang kayu tu. siyes malu dowww~~
kali ni Dhiya n Aliaa plak ketawa berdekah2..kalo boleh nak berguling2 kot..hahahaha.
masing2 da penat sgt. xlarat nak ketawa beriya2..ahhahaha




masa tu jam menunjukkan jam 1500. gle lapa.
org len da smpai. huhuhu..
tapi xpe. ktowg leisure..kitowg je kot yg berjalan bwk DSLR camera..relax je tersandang kat badan.
hahaha..

 sangat biru~~


muka spastik and Nurdhiya Izyan memang xdpt dipisahkan..

pastu bila tahu route dia pusing2 je mula la masing2 nak maki hamun organizer..hahaha
View kat windmill mmg superbb aa..
The best ever !!







 Menakjubkan..kan?




Pastu kitowg sampai garisan penamat dlm jam 1805. 
Race pun da habes lama da masa tu..
hehehe
7jam jalan tanpa makan! air plak susah nak dapat. 
memang satu pengalaman yg memeritkan tapi sungguh berharga!
Sampai2 je ade org buat hal plak. 
ermmm..aku menitiskan air mata kat ctu..sebab geram dow~~
biarlah aku, Dhiya, Aliaa, Jiha, Amalina n Bazli je yg taw..
hmmmm ='(

**Dekat sini aku nak mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan utk sahabat aku dua org ni ALIAA AND DHIYA sebab bersabar dengan aku..tunggu aku. bagi sokongan kat aku. y'all mmg d best ah~~ =))**

 muka semua x bleh blah dow! siyesly..(5minit ag nak smpai finishing line)

 At last..Finishing line..hahah!

3 Gadis tabah..ramai  je igt ktowang surrender..no no no..

Then jam 1900 gerak nek boat balik pulau Besar. malam tu ade appreciation nite for all participants.
makan2. Adha dapat num 6. so dia dapat hadiah cash yg bernilai RM 500. Yang paling best dia dapat hamper tinggi gle sebab dah la 1st timer join PIC ni, pastu smpai2 je dia boleh cramp dgn teruk, muntah2 siap..
organizer anugerahkan special price to him. Congrats Adha! =))
me with Adha.

Malam tu sambung ag sesi beramah mesra. Dah penat, tidur!!!

17 October 2010

Harini pas breakfast kitowang g snorkelling. 
Gle best!!
xpenah seumur hidup aku pgi snorkelling. 
hehehe
mmg best ah..
selama ni panjat gunung, bukit, menikmati keindahan di darat ciptaan Ilahi. 
Tapi kalini aku berpeluang utk menikmati keindahan alam di lautan yg berkali2 ganda indahnya, Subhanallah..
alhamdulillah utk peluang itu. =))

then, mandi2. siap2, kemas bag utk gerak pulang.
Kami meninggalkan pulau tu jam 1200.
Setibanya di jetty, van pun da ada. Pegi lunch dekat kedai makan makcik Mieyra. 
Memang sedap, melantak xigt. haha..
Mak mieyra belanja, thx makcik. =))

perjalanan puulang ke UIAM sgt meriah. pacik Van seakan mengerti bahawa kanak2 yg berada dlm van tu suke menyanyi apabila dia menguatkan sound radio ketika lagu best2 berkumandang..
hahaha..
nice~
 Bro asri pun goyang2 kepala kot dgr! 
hahaha
Sampai UiA dlm pukul 9 lebeh kot. lupa lah..

 kanak-kanak riang sedang menyedut oxygen. ouh sungguh bijak! haha










 riang sungguh cikDhiya..

 ARCIIUM Kuantan with volunteers.

Semoga berjumpa lagi di PIC!!

10 NAseehAt:

cik dhiya said...

hahaha..lawak2..tp seriously karangan ko ni mneggambarkan 25% je dari situasi sebenar..namun, terima kasih sebab point penting sume ade..hahaha..
sumpah teringat..hahaha..

terima kasih..sesungguhnye aku rasa pic tu jugak lah yg membantu mengeratkan silaturrahim kite dengan lebih utuh lagi (skema tau perkataan aku) semoga ia takkan luntur.. :))

نور فضيلا said...

hahahahaha..
sungguh puitis kata2 mu itu wahai cik dhiya..=p

yelah wey..masa tu unexplainable kot experience dia..huuu~~~

Paan Ovrtd said...

Ha, reti pun update.

نور فضيلا said...

saje je.

Ahmad Ammar Asri said...

gewd2...jelos tak dapat joi..tapi takpa...tau depan tungguuuu...

نور فضيلا said...

taun depan kami nak jd volunteer plak ammar..hehehe

cik dhiya said...

lupe nk cakap, gile huduh gambar kite bertiga tu..
-__-" yang dah nk sampai tu..

نور فضيلا said...

ahahaa.tu muka natural gle..haha

lovegood said...

dah 3x aku baca karangan ko ni dil...haha sukeeee...tp dlm byk2 memori part dya kne pancing tu lar aku plg suke...harharhar...
p/s:wey gambar aku minum laici tu mmg lawak....

نور فضيلا said...

muka ko minum laici tu mcm penyu..oppsss...hahahha
aku pun sukeeee..
betul wey..dya kena pancing tu plg lawak bg aku..hahaha