Friday, December 03, 2010

[ Tabur Hill, Taman Melawati on 27 November 2010 ]












View Sunrise dari Bukit Tabur"


"Mak...orang nak g KL."

"nak buat ape???" sambil kerut-kerut kening.

"orang nak pergi panjat Bukit Tabur"

"Hujan-hujan mcmni nak pergi panjat bukit??"

"........................"

**aku pergi dalam keterpaksaan. tak rela sangat sebab camera aku takde dengan aku now**

********************************

26 November 2010

Aku gerak keluar rumah jam 0945.
Sampai Batu Kikir terus naik United Bus menuju ke Seremban.
Tambang RM 5.00.

Jam 1055 aku da menjejakkan kaki di Terminal One Seremban.
Duduk sambil menunggu kemunculan Dhiya.
Janji dengan dia jam 1100.
Tak lama lepas tu dia muncul.
Lalu kami terus menaiki bas Suasana Edaran bertambangkan RM 6.00.
Perut dah berbunyi kriuk-kriukk..
Lapar. 
Sebelum keluar rumah sempat minum air secawan je.
Dalam bus duk berborak dengan dhiya. maklumlah, cuti semester kan, lama xjumpa. hee

Turun bus dekat Hang Tuah, naek bus transit to Central Market. RM1.00
Then dr Central Market to KL Central naek LRT Putra, RM1.00.

Jam 1230 tepat dah ada dekat KL Central seperti yang dijanjikan.
Duduk lepak dekat Burger King sambil menunggu Zee n Iqa.
Saje jumpa sebab dah lama gle xlepak dengan diorang.


Zee blanje aku ni sebab aku duk minta2 dia blanje guna duit gaji intern dia. 
hehe.
Thxsomuch Zee. 
Nanti I blanje U pulak eh. =))

Duk borak-borak, lepak-lepak sampai xsedar masa dah mencemburui kami. eceh.haha
Akim dah text suruh cepat sket.
Dalam hati aku, "eleh, kalo dia lambat xpe pulak."
Then kami gerak g naik LRT putra.
Zee n Iqa stop at Central Market sementara aku n Dhiya meneruskan perjalanan ke stesen Melati.
Sampai2 je, Akim dah tunggu.
Jam 1500, smpai rumah dia. 
Bersalam-salaman dengan mak dia n kami duduk berehat. 
Tak lepas lepastu, Amin smpai..

Jam 1700, kitorang keluar pergi Wangsa Walk. 
Saje jalan-jalan.
=))

Jumpa Ammar n Bazli dekat Carrefour. 
Lepastu g amik Mira (adik Aliaa) dekat AU1.
ni sumpah lawak!!
Sebab semua dlm kereta xtau jalan. 
Buat U-turn 9x!! 
Siap jumpa jalan mati n U-turn kat tempat yg xdibenarkan!!
hahahaha..
Dhiya sampai menangis tahan ketawa. 
Meleleh-leleh air mata dia menahan, xberani gelak kuat2 sebab takut. 
Suasana dalam kereta sedikit tegang masa tu sebab Amin dah bengang.

Tiba-tiba Akim emo.
"relax aa..jangan aa marah. kita xtau jalan. kalo tau, laen la. boleh aa marah"
Amin senyap je.

*******************************


27 November 2010
Janji gerak pukul 430 namun biasalah..
Aku sendiri pun malas nak bangun sebab tidur pun dah jam 0300.
Jam 0500 baru gerak g Taman Melawati.
Jam 0530 start trekking. 
Solat Subuh kat view point Sunrise.

muka pancit

Ouh ye, masa trekking naik ni la aku kena pacat!
Pacat pertama dalam hidup aku! haha..
Mula-mula aku xsedar, tapi bila Peja tunjuk kaki aku yg dah berdarah-darah, baru aku taw aku kena pacat rupanya. 


Mujur aku xnampak pacat tu. 
kalo tak, mau aku menjerit. 
aku tak takut cuma aku geli.
 geli sampai takut.
haha.
Masa trekking aku pancit beberapa kali.
Tapi mujur ade sweeper2 yg baik hati. 

Dekat sini aku kenal Gang2 PAT yang terdiri daripada bro. Zamri, bro. Norman, bro. Badrul and Chief Pendaki Putrajaya.


Ni la orang2 kuat Putrajaya Adventure Team (PAT)


Trek dia sangat mencabar. Beberapa kali aku takbir dalam hati, mengucap, n berzikir.
Trek kat situ kalo salah step, memang Inalillah, jatuh gaung terus!!
Gayat gle aku smpai xsanggup pandang bawah. Kepala Lutut aku menggigil dibeberapa tempat. Serious xpernah rase mcmtu. 
Ade satu tempat tu kena turun batu pakai tali. Dah la xnampak nak pijak kat mana. wuuwuuuu
Ade satu tempat tu pulak kena melompat ke batu yg satu lagi. Tepi2 ni semua gaung!!
Banyak part kena rock climbing..huu~~
Dekat sini Chief main peranan tunjuk aku mana nak pijak, mana nak pegang. 
Amin pun. ouh sungguh la sabar.
huhu



Aku bertatih di celah-celah batu.



Yea...aku trekking pakai sandal je. 
Dekat rumah xde sport shoe..
--!


Setelah 3 jam hiking sambil berhentu-henti, tibalah kami di puncak Tabur Hill.
Antara view yg dapat kami lihat ialah:

IIUM Gombak!

Klang Gate Dam.




Subhanallah..

Lain-lain gambar:








manusia yg bertanggungjawab memaksa aku.
AKIM



 Bukit Tabur dari bawah.

 Boleh dilihat di sini..belah kiri empangan Klang gate, belah kanan metropolitan


Lumut yang sangat best mcm karpet.




 Nampak x muka kaku-kekok dya? dia geli dengan lumut tu sbenarnye..hehe

Genting, Kota Keriangan!

 Jumpa hikers lain.


Saat-saat genting.

Masa turun dari Bukit ni, lalu kebun..
Sakit jugak la kaki aku untuk mencengkam jalan yg licin tu.
 maklumlah, aku pakai sandle je kot. 
manade kasut sukan dekat rumah ni..huuuu
Yg paling xboleh blah, ade satu tempat ni aku lari beriya-iya sebab aku nampak pacat tegak menunggu mangsa..
euuuuwwww~~~
Pastu salah jalan pulak, tapi aku bersyukur sebab terus keluar jalan raya.
Daripada patah balik, redah balik tempat pacat tu. ouh sungguh aku xsanggup.
hehehe..

=))

5 NAseehAt:

cik dhiya said...

part u turn tu sikit nau ko cite, hahhha..bangau betul, lawak nk mam! hahhhaa

نور فضيلا said...

aku malas nak cerita panjang sgt weyh..haha..
siyes mmg lawak nak mam.
part akim emo tu plg xleh blah! hahahaha

syafiqa said...

eh dila!u gi taman melawati ke?jap2..yg dekat dgn sekolah2 tu kan??gila ah dekat dgn umah.i tak tau plak namanya Tabur Hill.hee~ cantiklah view dia.Panjat tang mana pun i tak tau.kih3...nice trip indeed. (*_*)

نور فضيلا said...

hehehe..
u must go there iqa!
ye kot..yg ade skolah2 tu..
hehe..
start panjat kt dengan klang gate dam.
alaa bukit yg nampak dr UIA tu..huhu..kalo nak pg, jgn g sorg. bahaya.hehehe

Pendaki Putrajaya a.k.a Sifu/Chief said...

ish ish ish... baru jumpa posting nie... jom kita hiking lagi tabur.. kalu nie kita naik tabur east plak