Saturday, December 04, 2010

[ For you! ]

Salam everyone.


Entry kali ini mempunyai unsur-unsur emo sedikit.
Sudah aku beri amaran awal2, so-thus-jadi-maka, 
kalo x suka, boleh la melangkah pergi. =)



 aku confident!

Sebab aku taw [you-know-who-you-are] selalu je usha blog aku utk tahu perkembangan semasa aku kan??
kau senyap-senyap je..

tapi, 
ingatlah..
Ingin aku memetik sedikit kata-kata pengajaran ini agar kau sedar.

Berdosa besar bagi orang yang sengaja tidak membayar hutang. Seseorang yang suka melewat-lewatkan bayaran hutang setelah berkemampuan untuk membayar-nya, boleh mendatangkan kesan buruk dalam hidupnya bukan sahaja di dunia bahkan di akhirat antaranya :
    i. Hidup akan ditimpa kehinaan dan hilang maruahnya.
    ii. Hidup mereka tidak akan mendapat keredhaan dan keberkatan Allah.
    iii. Perbuatan mereka itu digolongkan dalam perbuatan zalim.
    iv. Amalan kebajikan mereka tidak akan diterima.

Sabda Rasul S.A.W.
Maksudnya : “Penangguhan hutang oleh orang yang berkuasa membayarnya, adalah satu kezaliman, halal maruah dan hukuman ke atasnya (iaitu pemberi hutang boleh mengambil tindakan ke atas diri dan maruahnya)
(Riwayat Ibnu Majah)
 Sabda Rasul S.A.W.
  Maksudnya : “Kurangkan dirimu daripada melakukan dosa, maka akan mudahlah bagimu ketika hendak mati. Kurangkan daripada berhutang nescaya kamu akan hidup bebas”.
  (Riwayat Baihaqi)


p/s: Ingatlah..duit yg kau pinjam dari aku tu, adalah duit peninggalan arwah ayah aku tuk aku meneruskan pengajian..Fikirlah sendiri.

12 NAseehAt:

Unknown said...

marah nor ko ni~
dimana2 saje ada...hahha
tu org itu...
sila byr utang...

نور فضيلا said...

Ruby, segala macam perasaan pun ade ni..huhuh

Ukhar said...

fuh...marah btol ni.sabaq2...hehe =)

نور فضيلا said...

ukhar, puas dah bersabar. it has been a year!

hafiza haris said...

haha...bru je aku bce psl you-know-who kt blog org len..hang out ngn mmbe lame jgak :P

نور فضيلا said...

taw. kat blog wawa kan?
lepak kat jhonny's kan? bajet aku xtau ke..hehe
xpelah. biarlah dia...
huuu~~

perindu_خلافة said...

kenapa aku x faham langsung perbincangan kat sini.. huhuhu,
tp buat si pemiutang sila la jelaskan hutang anda yeqk.. sian dilla n yg seangkatan dgnnya ^_^

نور فضيلا said...

yeah. terima kasih atas sokongan anda yek rizqan!!

5yS said...

yeahh..you-know-who, sile bayar!!!! support dilla! haha

نور فضيلا said...

yeahhh!! thx syamil..=))
aku akan tuntut sehingga titisan darah terakhir wey..hehe

Paan Ovrtd said...

Don't mess with Dila! She's one of my bff!

نور فضيلا said...

paan, whoa...terharu..mekaseeehhh..=))